شیک کده ۲۲ نکته‌ی کلیدی برای ترمیم و آب‌رسانی به مو پس از دکلره کردن - شیک کده

فرقی نمی‌کند خودتان در خانه می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید و یا به آرایشگاه می‌روید؛ در هر صورت در اکثر مواقع، روشن کردن مو نیاز به مقدار مشخصی دکلره دارد. دلیل استفاده از دکلره این است که این روش راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای از بین بردن رنگ‌دانه‌های تارهای مو است، اما تغییر رنگ مو عوارض خود را نیز دارد. دکلره نوعی مهاجم خشن است که برای از بین بردن رنگ‌دانه‌های مو، پروتئین‌های آن را از بین می‌برد. بعد از استفاده و شست‌وشوی دکلره، موهای شما روشن‌تر و بسیار ضعیف می‌شوند. شکسته شدن، خشک شدن تارهای مو و موخوره برخی از عوارض جانبی‌هایی هستند که ممکن است بعد از استفاده از دکلره تجربه کنید. در ادامه‌ی این مقاله با مجله‌ی شیک کده همراه باشید تا با چند روش برای مراقبت از مو و هیدراته کردن آن بعد از دکلره کردن آشنا شوید.

نکاتی برای آبرسانی و هیدراته کردن مو

هیدراته کردن مو

بزرگ‌ترین دلیلی که موهای دکلره شده ظاهری خشک و وز دارند، این است که کوتیکول مو (قسمتی از مو که حاوی رطوبت است) مختل می‌شود. در حالی که کوتیکول‌های موی شما در حال بازسازی هستند، شما می‌توانید از محصولات دیگری نیز استفاده کنید تا به موهای خود کمک کنید لطافت، براقیت و درخشانی خود را پس بگیرند.

۱. روغن زیتون

چند قطره روغن زیتون می‌تواند زندگی تازه‌ای به موهای شما ببخشد! فقط چند قطره از روغن زیتون را با کمک نوک انگشتانتان به انتها و ساقه‌ی موهایتان بمالید.

۲. روغن نارگیل

روغن نارگیل به موهای شما کمک می‌کند تا محکم‌تر شوند و همچنین از ریزش و از بین رفتن پروتئین‌های مو جلوگیری می‌کند. برای استفاده از آن، مقداری از روغن نارگیل را به کف دستان خود بمالید تا گرم شوند؛ سپس آن را روی قسمت‌های خشک، وز و ساقه‌های موی خود بمالید.

۳. روغن آرگان

روغن ارگان سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست که به موهای شما در برابر آسیب کمک می‌کند و از آن‌ها مراقبت می‌کند. چند قطره از روغن آرگان را می‌توانید قبل یا بعد از حالت دادن به موهایتان استفاده کنید. روغن آرگان به موهای شما رطوبت و درخشندگی زیادی می‌دهد.

۴. روغن بادام

روغن بادام حاوی مقدار زیادی از انواع پروتئین‌ها و ویتامین E است که باعث قوی و محکم شدن تارهای موی شما می‌شود. همچنین روغن بادام شکاف‌های موجود در تارهای موی شما را پر می‌کند. استفاده از دکلره و وجود آن در شکاف‌های مو باعث شکستگی آن‌ها می‌شود. هر روز قبل از اینکه بیرون بروید می‌توانید چند قطره از روغن بادام را روی موهایتان بمالید و یا از آن به عنوان یکی از محتویات داخل ماسک مویتان استفاده کنید.

۵. در برابر آفتاب از موهایتان محافظت کنید

بعد از دکلره کردن، موهای شما در برابر گرمای ابزاری مانند اتو و سشوار و همچنین نور خورشید، آسیب پذیر است؛ بنابراین بهتر است که از موهایتان در برابر نور خورشید محافظت کنید. برای این کار می‌توانید از اسپری‌های محافظتی مو که حاوی SPF هستند استفاده کنید.

۶. از آب برنج آبکش شده استفاده کنید

شاید عجیب باشد اما شستن موها با آب برنجی که جوشیده شده است، به قوی شدن تارهای موی شما کمک می‌کند. آب برنج حاوی اینوزیتول است که به ترمیم موها کمک می‌کند. بعد از جوشاندن و آبکش کردن برنج، آب آن را داخل یک ظرف بریزید و بگذارید تا یک شب داخل یخچال بماند سپس موهایتان را توسط آن بشویید. اگر مقدار آسیب دیدگی موهایتان زیاد است، می‌توانید این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

۷. نرم کننده‌ها را فراموش نکنید

محصولات نرم کننده را می‌توانید در هر فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا کنید. نرم کننده‌ها به احیای موهای شما بعد از دکلره شدن کمک می‌کنند. آن‌ها باعث نرم شدن موهای شما می‌شوند در نتیجه شما راحت‌تر می‌توانید موهایتان را شانه بزنید. برخی از نرم کننده‌ها غلیظ هستند که قابل استفاده در حمام هستند. نوعی دیگر از نرم کننده‌ها نیز وجود دارد که به صورت اسپری هستند و شما قبل از اینکه از خانه بیرون بروید می‌توانید از آن‌ها روی موهایتان بزنید. برای استفاده از نرم کننده‌ها حتما از دستورالعملشان پیروی کنید و حتما به دنبال محصولاتی باشید که در ترکیبات خود حاوی مرطوب کننده و کراتین باشند.

۸. از مدل موهایی که به گرمای زیاد نیاز دارند دوری کنید

بعد از دکلره کردن، موهای شما بسیار خشک و در برابر گرمای ناشی از لوازمی مانند سشوار و اتو، آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین بهتر است تعداد دفعاتی که موهایتان را صاف یا فر می‌کنید را کاهش دهید و حداکثر یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید. همچنین قبل از اینکه از سشوار، اتو و فر کننده‌ی مو استفاده کنید حتما سعی کنید از روغن‌هایی مانند روغن آرگان برای جلوگیری از آسیب آن‌ها استفاده کنید.

۹. مراقب کلر باشید

پس از اینکه شما موهایتان را دکلره کردید، تارهای موهای شما بسیار ضعیف و خشک می‌شوند. کلر می‌تواند این مشکل را تشدید کند و موهای شما را ضعیف‌تر کند. همچنین کلر باعث تغییر رنگ موهای شما نیز می‌شود و ممکن است رنگ آن را به سبز یا نارنجی هویجی تبدیل کند. برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از اینکه وارد استخر شوید و یا هر منبع آب حاوی کلر با موهایتان برخورد داشته باشد، یک دور موهایتان را با آب سرد و خنک بشویید. این کار را بعد از اینکه موهایتان با کلر برخورد داشت هم انجام بدهید. اگر به استخر می‌روید بهتر است حتما از کلاه شنا استفاده کنید.

۱۰. از یک برس خیس برای شانه کردن موهایتان استفاده کنید

موهای دکلره شده بیشتر در معرض پیچ و گره خوردگی هستند؛ بنابراین برای جلوگیری از این مسئله، از یک شانه با دندانه‌های پهن یا یک برس مرطوب با دندانه‌های منعطف استفاده کنید.

۱۱. از شامپو کمتر استفاده کنید

زمانی که شما موهایتان را دکلره می‌کنید، روغن طبیعی که در فولیکول‌های موهایتان وجود دارد را از بین می‌برید. در روند بازسازی فولیکول‌های مو، بهتر است تعداد دفعاتی که از شامپو استفاده می‌کنید را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید؛ مخصوصا اگر شامپوی شما دارای سولفات باشد.

۱۲. دوش آب گرم نگیرید

بخار آب داغ باعث باز شدن فولیکول‌های مو و شکسته شدن آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه به موهای آسیب دیده‌ی شما صدمه‌ی بیشتری وارد می‌کند. برای شست‌وشوی موهایتان حتما دمای آب را متعادل و ولرم نگه دارید.

۱۳. به طور منظم موهایتان را کوتاه کنید

کوتاه کردن ساقه‌ی مو به طور منظم، به موهای شما روح تازه‌ای می‌بخشد و به ترمیم آن‌ها کمک زیادی می‌کند. یک قانون کلی برای این کار وجود دارد که به این صورت است: یک هفته بعد از رنگ کردن موهایتان، ساقه‌ی آن‌ها را کمی کوتاه کنید؛ سپس به صورت منظم بعد از هر هشت یا ده هفته این کار را تکرار کنید. این کار از ایجاد موخوره جلوگیری کرده و باعث قوی‌تر شدن تارهای مو می‌شود.

۱۴. از ماسک مو استفاده کنید

ماسک‌های مو با ترکیبات نرم کننده مانند آووکادو، عسل و سفیده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند به بیشتر شدن نرمی و مقاومت موهای شما کمک کند. همچنین فولیکول‌های موهای شما را با مواد مغذی زیادی تغذیه می‌کنند. سعی کنید حداقل هفته‌ای دو بار از ماسک مو استفاده کنید.

۱۵. از شامپو و نرم کننده‌های حاوی سولفات استفاده نکنید

سولفات باعث از بین رفتن روغن و رطوبت طبیعی موهای شما شده و باعث خشکی، خارش و ریزش مو می‌شود. همچنین باید بدانید که شامپوهای حاوی سولفات باعث از بین رفتن رنگ موهای شما که زمان و هزینه‌ی زیادی برای آن صرف کرده‌اید نیز می‌شوند. برخی از شامپوهای بدون سولفات در خود حاوی ترکیباتی مانند زینک، کافئین، کراتین و… هستند که به تقویت موهای شما نیز کمک می‌کنند.

نکاتی برای ترمیم موهای آسیب دیده

موهای رنگ شده

اگر دکلره و رنگ مو آسیب‌های زیادی به موهای شما وارد کند، باید روش‌های دیگری را برای ترمیم آن‌ها امتحان کنید و مواردی فراتر از درمان‌های خانگی را انجام دهید.

درمان ریزش مو

اگر دکلره باعث ریزش موهای شما شد، بهتر است برخی از روش‌های زیر را برای رشد مجدد آن‌ها امتحان کنید.

۱۶. ماساژ کف سر

ماساژ دادن کف سر باعث افزایش گردش خون در در سر شما شده و می‌تواند به تحریک رشد مو کمک کند. سعی کنید هر بار که موهایتان را می‌شویید کف سرتان را کمی ماساژ دهید و روی قسمت‌های شقیقه و پشت گردن خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

۱۷. روغن رزماری

تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن رزماری می‌تواند به رشد و تقویت موها کمک زیادی کند. برای استفاده از آن می‌توانید روغن رزماری را به همراه روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس پوست سر خود را توسط این مخلوط ماساژ دهید.

۱۸. آب پیاز

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که آب پیاز تاثیر زیادی بر روی رشد مو می‌گذارد. برای انجام این روش، چند پیاز را باهم مخلوط و له کنید تا بتوانید آب آن را جدا کنید. سپس آن را روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند. سپس کاملا آن را بشویید و بعد از شامپو استفاده کنید.

درمان مشکلات پوستی سر

دکلره کردن می‌تواند پوست سر شما را تحریک کند و باعث خشکی، قرمز شدن و پوسته پوسته شدن آن شود.

۱۹. روغن نعناع

روغن نعناع می‌تواند گردش خون را در پوست سر شما افزایش دهد و همچنین به تسکین خارش پوست سر کمک کند. روغن نعناع حاوی خواص ضد التهابی است که از پوسته پوسته شدن و ملتهب شدن کف سر شما جلوگیری می‌کند.

۲۰. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از مواردی است که به درمان پوست سر آسیب دیده و ملتهب کمک می‌کند. همچنین آلوئه‌ورا باعث مرطوب شدن پوست سر شما نیز می‌شود.

درمان شکستگی تارهای مو

اگر بعد از دکلره کردن، موهایتان به طور مداوم دچار شکستگی شدند، از روش‌های زیر استفاده کنید:

۲۱. از کش مو استفاده نکنید

مدل موهایی مانند دم اسبی سفت، فشار زیادی را به ریشه‌ی موهای شما وارد می‌کند و آن‌ها را در معرض شکستگی بیشتر قرار می‌دهند؛ بنابراین هر زمان که می‌توانید موهایتان را باز بگذارید.

۲۲. هر زمان که ممکن بود، اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند

استفاده از سشوار یا حتی حوله برای خشک کردن، ممکن است به کوتیکول‌های موهای شما آسیب برساند. اگر نمی‌توانید آن‌ها را بگذارید تا در هوای آزاد خشک شوند، سعی کنید تا از درجه‌ی گرمای سشوار را کم بگذارید و با باد ملایم موهایتان را کاملا خشک کنید.

هر چند وقت یک بار باید دکلره انجام دهید؟

رنگ مو

دکلره کردن موها به طور مداوم، فقط آسیب بیشتری به موهای شما وارد می‌کند؛ بنابراین بهتر است که بیشتر از یک بار در هر دو ماه این کار را انجام ندهید. آکادمی متخصصان پوست در آمریکا توصیه می‌کنند که بین هر بار دکلره‌ی مو باید حدود ۸ تا ۱۰ هفته فاصله باشد. همچنین دقت کنید که زمانی که می‌خواهید دوباره موهایتان را دکلره کنید، مواد را فقط روی قسمت‌هایی که جدید رشد کرده‌اند بمالید و همه‌ی موهایتان را دوباره رنگ نکنید. این کار آسیب بسیار زیادی به موهای شما وارد خواهد کرد.

سخن آخر

اگر به موهای خود اهمیت می‌دهید، دکلره کردن آن‌ها یک تصمیم بسیار سخت برای شما خواهد بود. دکلره آسیب بسیار زیادی به موهای شما وارد می‌کند و عوارض بسیار زیادی دارد. بعد از دکلره کردن موهایتان زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره موهایتان استحکام و لطافت خود را برگردانند؛ بنابراین باید صبور باشید و از آن‌ها مراقبت و بهداشت روزانه‌ی مو را رعایت کنید. اگر موهایتان بعد از چهار تا شش هفته شروع به بازسازی نکرد، بهتر است که از یک متخصص یا آرایشگر حرفه‌ای کمک بگیرید.

منابع: Healthline, Allure, Theeverygirl

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 491 views بار دسته بندی : آرایش و زیبایی تاريخ : 23 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.