شیک کده ۱۲ روش برای جلوگیری از جوش‌های ناشی از ورزش کردن - شیک کده

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن یک کار بسیار مفید برای بدن ما و همچنین پوست ماست؛ زیرا ورزش کردن باعث افزایش جریان خون شده و در نتیجه باعث می‌شود که مواد مغذی به اندام‌های بزرگ شما برسند. همچنین ورزش کردن باعث کاهش استرس شده و به کاهش جوش‌های ناشی از استرس کمک می‌کند.

اگر بخواهیم یک نکته‌ی منفی درباره‌ی ورزش کردن بگوییم، این است که عرق کردن و مواد کثیف، منافذ پوستی را می‌بندند و چربی اضافی پوست به باکتری‌ها کمک می‌کند تا باعث ایجاد جوش و آکنه برای برخی از افراد شوند. این جوش‌ها معمولا در قسمت‌هایی مانند صورت، زیر سینه و کمر هستند. اما هرگز اجازه ندهید که این اتفاق شما را از ورزش کردن و مزایای آن دور کند؛ بنابراین در ادامه‌ی این مقاله با مجله‌ی شیک کده همراه شوید تا با ۱۲ روش برای جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه‌ی مربوط به ورزش کردن آشنا شوید.

۱. قبل از ورزش کردن آرایشتان را پاک کنید و با صورت تمیز تمرین کنید

شستن صورت قبل از ورزش کردن، به شما کمک می‌کند تا از شر باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که از قبل روی صورتتان هستند، خلاص شوید. در طول ورزش، جریان خون در پوست شما افزایش پیدا می‌کند و باعث باز شدن منافذ پوستی می‌شود؛ در نتیجه عرق و مواد آرایشی راحت‌تر به پوست شما نفوذ خواهند کرد و با مسدود کردن منافذ پوست، باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند. در صورت امکان، سعی کنید از کرم‌های ضدآفتاب هم استفاده نکنید.

برای کاهش میزان عرق در حین تمرین کردن، آب بیشتری بنوشید. همچنین اگر از محصولات مربوط به مو استفاده می‌کنید، استفاده کردن از یک هدبند تمیز و قابل تنفس به شما کمک می‌کند تا از وارد شدن این مواد به پوستتان جلوگیری کنید.

۲. بعد از اتمام ورزشتان، صورتتان را تمیز کنید

شستن صورت بعد از ورزش، یک کار ضروری است. می‌توانید از یک شوینده‌ی ملایم استفاده کنید تا منافذ پوستتان از عرق و چربی‌های اضافی تمیز شود. بعد از شستن صورتتان، به آرامی به همراه یک حوله‌ی تمیز صورت خود را خشک کنید.

۳. موهایتان را کاملا جمع کنید

اگر موهای بلندی دارید، بهتر است که کاملا در حین تمرین موهایتان را جمع کنید تا با صورتتان برخورد نداشته باشد. روغن‌های طبیعی و محصولاتی که برای مراقبت از مو استفاده می‌کنید می‌توانند به پوست شما منتقل شوند. موها همچنین می‌توانند رطوبت را در پوست شما زندانی کنند و اجازه‌ی تنفس به آن را ندهند. این مسئله باعث مسدود شدن منافذ پوستی و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

۴. در حین تمرین از حوله‌ی تمیز استفاده کنید

حوله‌ها به دلیل جذب عرق، آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه‌ی پوست همراه خوبی برای شما در حین تمرین کردن هستند. یک روش ساده برای جلوگیری از ایجاد جوش، این است که در حین ورزش از یک حوله‌ی تمیز برای پاک کردن صورتتان استفاده کنید؛ البته توجه کنید که بعد از هر تمرین، حوله‌ی خود را کاملا تمیز کنید.

۵. به صورت خود دست نزنید

بهتر است که عادت کنید در حین تمرین به صورت خود دست نزنید. دست زدن به صورت باعث می‌شود تا هرگونه باکتری، آلودگی و کثیفی از دست به پوست صورتتان منتقل شود و باعث ایجاد جوش و عفونت شود.

۶. وسایلی که با پوستتان تماس دارند را تمیز کنید

سعی کنید هر وسیله‌ای که در حین تمرین کردن با پوستتان تماس دارد را تمیز کنید؛ فرقی نمی‌کند این وسایل شخصی برای شما باشند و یا وسایل مشترک در باشگاه باشند. تمیز کردن تجهیزات ورزشی، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای مثال، اگر آهنگ گوش می‌دهید، حتما هدفون خود را تمیز کنید. همچنین وسایلی مانند کلاه ایمنی، عینک شنا، تشک یوگا، توپ پیلاتس و… از مواردی هستند که باید حتما آن‌ها را تمیز نگه دارید. در برخی از ورزش‌ها می‌توانید از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید تا پوست شما با وزنه‌ها و دستگاه‌ها تماس نداشته باشد.

۷. در حین تمرین یک لباس مناسب بپوشید

ورزش و جوش صورت

انتخاب یک لباس مناسب که جنس قابل تنفسی داشته باشد و عرق و رطوبت را در خود حبس نکند، کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ایجاد جوش به شما می‌کند. همچنین اگر لباس شما بیش از اندازه تنگ باشد، باکتری‌ها و چربی‌های اضافه را وارد پوست شما می‌کند و باعث ایجاد حساسیت، جوش و گاهی خارش نیز می‌شود. از پارچه‌هایی که از جنس پلاستیک هستند دوری کنید؛ زیرا اجازه‌ی جریان هوا را نمی‌دهند و عرق را در خود نگه می‌دارند. برخی از پارچه‌هایی که برای لباس ورزشی مناسب هستند عبارت‌اند از:

  • پشمی
  • پلی استر
  • نایلون
  • بامبو
  • اسپندکس
  • پلی پروپیلن

۸. لباس گشاد بپوشید

همان‌طور که گفتیم، لباس‌های تنگ با به دام انداختن عرق و رطوبت، شرایط ایجاد جوش و آکنه را فراهم می‌کنند. نوعی مخمر معمولا روی پوست وجود دارد که در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کند. این مخمر در صورت رشد بیش از حد می‌‌تواند باعث ایجاد نوعی آکنه و قارچ شود. برای جلوگیری از این اتفاق از لباس‌های مناسب برای تمرین استفاده کنید.

۹. بعد از تمرین لباس‌هایتان را بشویید

مهم است که شما بعد از هر بار تمرین کردن، لباس‌هایتان را بشویید. لباس‌هایی که در آن عرق کردید می‌توانند حاوی باکتری و قارچ‌هایی باشند که منجر به ایجاد جوش روی پوست بدن شما می‌شود. اگر مواد شوینده باعث ایجاد جوش روی پوست شما می‌شوند، بهتر است از محصولاتی که حاوی عطرهای خاص و مواد شیمیایی خشن هستند استفاده نکنید و از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.

۱۰. بعد از تمرین حتما دوش بگیرید

دوش گرفتن بلافاصله بعد از اتمام تمرینتان، از نشستن باکتری‌ها و آلودگی‌ها روی پوست و تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین پاکسازی پوست بعد از ورزش کردن از مسدود شدن منافذ روی پوست جلوگیری می‌کند. اگر زمان کافی برای حمام کردن ندارید، حداقل صورت خود را بشویید یا به همراه کلاه حمام موهایتان را بپوشانید و بدن خود را بشویید.

۱۱. مراقب کلر باشید

از آن جایی که کلر باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و آسیب زیادی به پوست می‌رساند، شناگران و افرادی که وقت زیادی را در استخر می‌گذرانند، در معرض آسیب‌های پوستی بیشتری هستند؛ بنابراین ضروری است که بعد از شنا کردن، حتما دوش بگیرید و از یک مرطوب کننده‌ی پوست ضد حساسیت استفاده کنید.

۱۲. در صورت نیاز به یک متخصص پوست مراجعه کنید

اگر روش‌های خود مراقبتی برای شما جواب نمی‌دهند بهتر است که حتما با یک متخصص پوست درباره‌ی این موضوع مشورت کنید. در برخی از موارد بعضی از آکنه‌های پوست برای درمان نیاز به مصرف داروهای مخصوص دارند.

حرف آخر

اگر جوش و آکنه شما را از ورزش کردن دور می‌کند، بهتر است راه‌های درمانی و پیشگیری از آن را انجام بدهید. همچنین روتین بهداشتی و مراقبت از پوست را فراموش نکنید و به پوست خود برسید و اهمیت بدهید.

منابع: Healthline, Byrdie

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 494 views بار دسته بندی : آرایش و زیبایی تاريخ : 23 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.