شیک کده رنگ سال ۲۰۱۷ به انتخاب پنتون؛ «سبز چمنی»؛ از لباس سبز هیلاری کلینتون تا حمایت جهانی از محیط‌ زیست - شیک کده







موسسه پانتون، رنگ سال ۲۰۱۷ میلادی را اعلام کرد. این رنگ که Greenery  نامیده شده است، رنگ سبزی است که کمی هم زرد دارد. این رنگ بیش از هر چیز، شما را به یاد برگ های جوان و جوانه گیاهان می اندازد.

.

وقتی قرار است در مورد اتفاقات مهم سال ۲۰۱۷ صحبت کنیم احتمالاً موضوعاتی مثل آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» یا بحث تکراری «پوپولیسم» و شاید هم، مقایسه «میزان غم» در کشورهای مختلف جهان در صدر موضوعات موردبحث هستند. اما بدون شک یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین موضوعاتی که تا ساعت‌ها می‌توان در مورد آن صحبت کرد انتخاب رنگ سال آن‌هم اندکی مانده به آغاز سال‌نو‌میلادی است. کاری که هرسال شرکت آمریکایی «پنتون» انجام می‌دهد و الهام‌بخش طراحان وسایل مختلف در سرتاسر جهان از ماشین گرفته تا وسایل منزل و لباس است و اتفاقاً امسال رنگ «سبز چمنی» یا همان رنگ سبز برگ درختان در فصل بهار که طبیعی‌ترین طیف از رنگ سبز است انتخاب کارشناسان این شرکت است.

از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون موسسه قدیمی «پنتون» در یکی از شهرهای ایالت نیوجرسی آمریکا که اتفاقاً دو دفتر فرعی یکی در انگلستان و دیگری در هنگ‌کنگ دارد، رنگ مخصوص هر سال را انتخاب می‌کند تا کسانی که براساس رنگ سال لباس، وسایل منزل یا حتی رنگ ماشینشان را انتخاب می‌کنند تکلیف خودشان را بدانند. بد نیست بدانید که در سال ۱۹۶۳ «لورنس هربرت» (Lawrence Herbert) مؤسس شرکت پنتون، یک سیستم ابتکاری برای تشخیص، تطبیق و ارتباط رنگ‌ها ایجاد کرد تا مشکلات مربوط به ایجاد رنگ دقیق و مناسب برای گروه هنرهای زیبا را حل کند. نظر او درباره اینکه هر شخصی طیف رنگی را به شکلی متفاوت می‌بیند و تفسیر می‌کند، باعث ایجاد سیستم تطبیق پنتون (PANTONE MATCHING SYSTEM) شد.

امسال قرار است از همان آغاز سال ۲۰۱۷ و فصل زمستان همه‌چیز به رنگ «سبز چمنی» یا رنگ «سبز برگ درختان» دربیاید. به‌عبارت‌دیگر امسال زمستان هم با هاله‌ای از بهار سپری خواهد شد. رنگ منتخب امسال تونالیته‌ای از رنگ سبز به نام «Greenery» با کد ۱۵-۰۳۴۳ است اما این به آن معنی نیست که سرتان را به هر طرف بچرخانید قرار است تمام طیف‌های سبز را ببینید. رنگ سبز امسال یک سبز مایل به زرد یا سبزی با یک هاله رنگ زرد است، همان سبزی که هر سال با شروع فصل بهار تمام طبیعت را یک‌دست می‌کند و ما اینجا در اصطلاح به آن «سبز چمنی» می‌گوییم.

حالا دیگر تقریباً همه مردم دنیا می‌دانند که رنگ سبز، رنگ محبوب رییس جمهور منتخب ایالات‌متحده آمریکا یعنی «دونالد ترامپ» است رنگی که خیلی‌ها به شوخی آن را به رنگ سبز دلارهای آمریکایی و اتفاقاً علاقه آقای میلیاردر به این اسکناس‌ها ربط می‌دهند. بااین‌همه اگر این مسئله را به لباس‌های سبزی که گاه‌گداری می‌پوشد و دکوراسیون محل کارش و صدالبته رژیم گیاهخواری معروفش ربط دهیم دلیل این انتخاب رنگ برای سال ۲۰۱۷ چندان هم مبهم نیست. این در حالی است که به گفته مدیران موسسه «پنتون» آن‌ها پیش از انتخاب رییس جمهور جدید ایالات‌متحده برای انتخاب رنگ سبز علفی به توافق رسیده بودند و حتی منتظر بودند که در صورت پیروزی «هیلاری کلینتون» و با انتخاب نخستین رئیس‌جمهور زن در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا، مردم این مسئله را به انتخاب رنگ سبز چمنی پنتون‌ها نسبت دهند اما به گفته آنها دلایل انتخاب این رنگ سبز خیلی مهم‌تر از این حرف‌هاست

اما دلایل «لیتریک ایسمن» مدیر اجرایی موسسه پنتون درباره علت انتخاب رنگ «سبز چمنی» برای سال ۲۰۱۷ هم شنیدنی است: «ما می‌دانیم که داریم در چه دنیایی زندگی می‌کنیم. دنیایی پر از استرس و تنش، به همین‌خاطر تصمیم گرفتیم که امسال رنگی را انتخاب کنیم که امید و آرامش را تداعی کند و البته ارتباط ما را با طبیعت بیش‌ازپیش زنده نگه دارد. تماشای این رنگ در اطرافمان سبب می‌شود که معنی کلماتی مثل طراوت، خلاقیت، زایش، زندگی بخشیدن و تجدید و نوسازی همواره در زندگی‌مان نمود واقعی پیدا کند. ما می‌خواهیم این نوید را به مردم سرتاسر جهان بدهیم که سال ۲۰۱۷ می‌تواند سال ساختن خودمان و جهان اطرافمان از نو باشد، با یک نگرش تازه و سالم‌تر به زندگی خودمان و طبیعت. در حقیقت مسئله محیط‌زیست و طبیعت برای ما حالا تبدیل به مسئله‌ای حیاتی شده و با انتخاب این رنگ می‌خواهیم این دغدغه را به گوش جهانیان برسانیم چراکه هیچ رنگی به‌اندازه رنگ سبز نمی‌تواند حس زندگی و زایش را به بیننده القا کند.»

به گفته طراحان رنگ پنتون، این رنگ سبز یک رنگ خاص و غیرمعمول است. یک رنگ سبز چمنی ترکیبی از زرد و آبی که گرمی و سردی هر دو را با هم دارد و به عبارتی یک اتحاد و هم‌نشینی پیچیده میان این دو رنگ برقرار است که حاصلش همان رنگ سبز طبیعت است. درواقع پنتونی‌ها برای انتخاب این رنگ به یک باور ژاپنی معروف که به «نفس کشیدن در جنگل» مشهور است اقتدا کردند. براساس این باور ژاپنی زمانی که احساس اضطراب می‌کنید یکی از بهترین درمان‌ها برای شما قدم زدن و نفس عمیق کشیدن در جنگل است. اما اگر این امکان برای شما مهیا نیست لباس سبز بپوشید یا اکسسوری‌ها و لوازم منزل و محل کارتان را به رنگ سبز دربیاورید، درنهایت پیامی که این رنگ سبز به مغز شما مخابره می‌کند اعجاب‌انگیز است.

به‌محض اعلام انتخاب رنگ سال، سؤال حیاتی و کلیدی خانم‌ها و تا حدی آقایان در قالب جمله آشنای «حالا چی بپوشیم» یک بار دیگر در سرتاسر جهان طنین‌انداز شد. شکی نیست که خانه‌های مد لباس و طلا و جواهر در سرتاسر جهان برای طراحی لباس‌ها و جواهراتی به این رنگ دست‌به‌کار شده‌اند و همین مسئله نگرانی خانم‌های پیرو مد را دوچندان کرده است. اتفاقی که یک بار دیگر در سال ۲۰۱۲ یعنی زمانی که پنتون رنگ نارنجی میوه «نارنگی» را به‌عنوان رنگ سال انتخاب کرد هم افتاده بود. اما به عقیده کارشناسان پنتون وقتی لباس‌ها و زیورآلات نارنگی به بازار آمد نگرانی‌ها برطرف شد و حالا رنگ «نارنگی» تبدیل به یک رنگ محبوب در طراحی‌های بزرگترین خانه‌های مد دنیاست که طرفداران بی‌شماری دارد. بااین‌همه بسیاری از خانم‌ها اینجاوآنجا گفته‌اند که انتخاب رنگ سبز چمنی به‌عنوان رنگ سال کار را برای آنها سخت کرده است. به همین خاطر شاید آوردن چند مثال برای اینکه خیالشان بابت انتخاب لباس‌های شب شیک به این رنگ راحت‌تر شود، خالی از لطف نیست. برای مثال لباسی که «جولین مور» یکی از ستارگان مطرح هالیوود در مراسم جایزه «گیلد» برای بهترین بازیگر سال ۲۰۱۶ پوشیده دقیقاً رنگ سبز موردنظر شرکت پنتون برای سال ۲۰۱۷ است. همچنین لباس سبزی که امسال هیلاری کلینتون در برخی از مناظره‌های ریاست جمهوری امسال به تن می‌کرد نمونه بارز این رنگ است و همین امر حاکی از آن است که «سبز چمنی» قابلیت بازاریابی، جلب‌توجه و عرضه در میان زنان و مردان خوش‌پوش را دارد.

وقتی پای رنگ سال به میان می‌آید طراحان دکوراسیون منزل جز اولین گروه‌هایی هستند که برای ساخت لوازم و دکورهایی به رنگ سال به‌سرعت دست‌به‌کار می‌شوند. با این تفاسیر سال جاری را قرار است با حال‌وهوایی بهاری و سبز تجربه کنیم و چه خبری بهتر از اینکه امسال خانه‌های سبز چمنی چشم‌انتظارمان هستند. تا دیر نشده شما هم دست‌به‌کار شوید و از آشپزخانه گرفته تا سالن پذیرایی و اتاق‌خواب‌ها را با اکسسوری‌های سبز چمنی از کوسن و میز و صندلی گرفته تا گلدان و لوستر و بالش و ملحفه و روتختی تزیین کنید. در تصویر بالا اتاق‌خواب منتخب پنتون با رنگ انتخابی سال ۲۰۱۷ را مشاهده می‌کنید.

بدون شک در سالی که قرار است رنگ منتخب طراحان رنگ سبز چمنی باشد زیورآلات زنانه و مردانه با این رنگ حرف نخست را برای پیروان مد می‌زند. اگر هم اهل مانیکور ناخن‌ها و سایه برای آرایش چشم هستید، لاک سبز و سایه چشم سبز چمنی را به لیست خریدتان اضافه کنید.

پنتون از همین ابتدای کار ست رنگ‌های عروسی با رنگ سال ۲۰۱۷ را هم منتشر کرده است. از تزیین میز غذا، گل‌آرایی و لباس ساقدوش‌ها گرفته تا رنگ ماشین عروس همه قرار است به رنگ سبز چمنی باشند.

اگر اهل خوردن چای و قهوه هستید بدانید و آگاه باشید که زمستان امسال را باید با ماگ‌های قهوه و چای‌خوری سبز چمنی آغاز کنید. اگر هم در مناطق سردسیر و بارانی زندگی می‌کنید تهیه چتر و کلاهی گرم و سبز به رنگ چمن و برگ درختان بهاری را فراموش نکنید.

.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 365 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها